رابطه بهره وری و HSE با بررسی موردی حادثه انفجار کوره گوگرد سازی در یکی از واحدهای پالایشگاهی

بی تردید رشته اقتصادی جوامع در گرو نرخ رشد بهره وری آنان می باشد بطوریکه کشورهای صنعتی و دارای اقتصاد پویا کشورهایی هستند که دارای بهره وری در سیستم های خود می باشند .

این مقاله وقوع یک حادثه در صنعت و اثرات آن بر روی ایمنی ، بهداشت و محیط زیست سازمان و هچنین رابطه اثرات HSE بوجود آمده بر روی بهره وری آن سازمان را مورد بررسی قرار می دهد و نشان می دهد هر چقدر وضعیت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست بهتر شود بهره وری سازمان افزایش می یابد و متعاقباً به همان مقدار سازمان رونق اقتصادی خواهد داشت. اغلب مدیران جهت بهبود نحوه مدیریت سیستمهای خود دلائل زیادی ارائه می نمایند. یک سیستم مدیریت که خوب طراحی شده باشد به کاهش حوادث پرسنلی و زیست محیطی ، آسیبها و بیماریها ، همچنین هزینه های غیرمستقیم (پنهانی) مربوطه کمک می نماید. یکی از مهمترین دلایل الزام آورکه مدیریت باید مدنظر قرار دهد کاهش آسیبها می باشد. بعلاوه، یک سیستم مدیریت خوب به افزایش کارآیی ، بهبود بهره وری، بهبود روحیه و کیفیت محصول کمک می کند. ارائه یک برنامهHSE جامع که خوب مدیریت شود و سیستم مدیریت سازمان را حمایت کند به تقویت موقعیت سازمان در بازدیدهای مراجع قانونی ذیربط کمک خواهد نمود.

لذا وجود یک رابطه مستقیم بین بهره وری و رعایت اصول ایمنی ، بهداشت و محیط زیست از بدیهیات است بررسی دیدگاههای مختلف بهره وری معلوم می نماید که در همه آنها یک رکن بعنوان عامل تعیین کننده در میزان بهره وری مشترک است و آن نیروی کار (کارگر) می باشد. بنابر این هر شرایطی که بتواند نسبت به حفظ و صیانت نیروی انسانی منجر شود در واقع باعث بهبود وضعیت بهره وری و HSE سازمان خواهد شد.

نویسنده: فاطمه طاهری، کارشناس ارشد ایمنی HSE شرکت ملی گاز ایران

دوشنبه 26 اسفند 1398